Špatné návyky: proč ničí tvou cestu ke štěstí a jak s nimi zatočit?

40 % našeho času. To je doba, kterou podle výzkumu Dukeovy univerzity z roku 2006 trávíme tím, že se chováme podle svých zvyků – vzorců chování, které jsme si osvojili díky neustálému opakování. Náš mozek tak může přepnout na autopilota a dělat některé věci automaticky, aniž by se musel zdržovat přemýšlením o nich. Téměř polovinu každého dne nám tak zaberou činnosti, které nás mohou přiblížit k našim cílům – nebo postrčit zpátky.

Zlozvyky, dobrozvyky a železná košile

Ne nadarmo se říká, že „zvyk je železná košile“. Pokud si jej jednou osvojíš, vydrží dlouho – klidně i celé roky. Leo Babauta, autor knihy Zen a hotovo, která se zabývá pozitivními návyky, označuje tento proces za „proces životní změny“. Má totiž moc nasměrovat tvůj životem určitým směrem. Dobrým, nebo špatným? To už je na tobě. Zvyky jsou dvojí: dobrozvyky a zlozvyky. Dobrozvyky tě posouvají ke tvým cílům, umožňují ti využívat tvůj čas produktivně a pomohou ti žít tak, jak si přeješ. Zlozvyky jsou jejich přesným opakem: pouze zabírají prostor, který bys mohl investovat lépe. Někdy jimi dokonce ubližuješ nejen svým cílům, ale i svému tělu. Pro příklad nemusíme chodit daleko: mezi zlozvyky se řadí třeba kouření, nadměrné pití alkoholu nebo okusování nehtů. Škodí i zdánlivě nevinné chování. Petr Ludwig, konzultant osobního rozvoje, označuje prokrastinaci za zlozvyk podobný alkoholismu. I když ti plýtvání časem nebo neefektivní organizace práce nezničí játra, stále tě připraví o velkou část života, kterou můžeš věnovat příjemnějším věcem.

Jak se dostat na stranu dobra?

Zlozvyky si bohužel nehýčkáš jen tak – jejich vypěstování předcházel důvod. Možná tě uklidňují, možná ti umožňují vyhnout se nepříjemným povinnostem. Dokud ti ale přináší nějaký – jakkoli pochybný – užitek, není možné je jednoduše zahodit. Musíš na ně chytřeji: nahradit staré a nežádoucí zvyky novými, lepšími. Když ve chvílích nudy jen bezmyšlenkovitě scrolluješ Instagramem, přečti si místo toho zajímavý článek. Jestli místo práce kontroluješ facebookovou zeď, zažeň takové nutkání a zkontroluj raději, jestli máš vše důležité napsané v diáři. Pokud se po práci musíš každý den uvolnit několika skleničkami vína, co raději vyzkoušet meditaci?

Ani Řím nepostavili za jeden den aneb Důležitost malých cílů

Změna návyků není hned. Tvoje vůle (tedy ta část mysli, která je zodpovědná mimo jiné za budování nových návyků) se podobá svalu – když ji netrénuješ, neuzvedne hned několikakilové závaží, spíš se při pokusu zraní. A pokud je zvyklá na každodenní trénink, bude pro ni nicnedělání nepříjemné. Proto nestačí ty špatné zvyky jen vynechat. A místo těžkých činek v podobě velkých cílů zkus zvedat jen kamínky, tedy dělat drobné krůčky za lepšími návyky. Začni s drobností, kterou ani nepoznáš. Může jít o polovinu, ale i pětinu nebo desetinu tvého cíle. Chceš věnovat každý den půl hodiny józe? První týden se spokoj s pětiminutovým protažením, které po nějakém čase zvedneš na deset… a potom na patnáct. Stanov si takový cíl, aby ti jeho naplňování nedělalo problémy.

Hlavní je vytrvat

Představ si něco, co už ti přijde naprosto samozřejmé – třeba vyčistit si zuby nebo vychutnat si ranní kávu. Než ale tvůj mozek začal vnímat tuto činnost jako běžnou, bylo nutné jí vyšlapat cestičku. Čištění zubů ti rodiče připomínali, nad tím, zda si udělat kávu, tvoje hlava ráno přemýšlela. Až časem se činnosti automatizovaly. Na změně návyků není zpočátku nic příjemného. Nejraději bychom odkládali začátek, pak přichází chuť to vzdát. Vzepři se ale nepříjemným pocitům a vytrvej! Bude trvat zhruba 30 dní, než mysl tento návyk „přijme“ a přestane proti němu protestovat. Vždy se pusť jen do jednoho zvyku. Rozděl si jeho dodržování do týdnů a za každý týden, který zvládneš, si dopřej drobnou odměnu. A ještě jeden tip: pokud ti to zrovna „uklouzne“, co nejdříve se ke své nové rutině vrať. Nechceš přece zahodit své předchozí úsilí, ne?

Jak na to?

To, jak se posouváš, si zaznamenávej. Vizualizovat si můžeš i cíl, ale ze všeho nejvíce pomáhá, pokud vidíš svůj progress. Skvělým společníkem na tvé cestě ti bude diář INFINITY, kde v měsíčním přehledu najdeš pro každý den jedno políčko na budování zvyků. A pokud chceš sledovat, jak se ti daří v minulých návycích nebo se přece jen pustíš do změny dvou zvyků zaráz (to dává smysl u těch, které spolu úzce souvisí, např. cvičit a pít více vody), můžeš si tzv. habit tracker do diáře snadno dokreslit.

MOTIVAČNÍ DIÁŘ INFINITY

Pomocník pro tvé nekonečné plány a seberozvoj

Co můžeš udělat dnes, odlož na zítřek. Kdepak, takhle to není. Chceš přestat odkládat činnosti v nedohledno a prohloubit sebedůvěru? Začni žít tak, aby tě každá vteřina naplňovala. Motivuj se, naplánuj – a konej! Buď produktivní, zorganizuj si čas a na nic už nezapomeň.

PROHLÉDNOUT DIÁŘE
DIÁŘE VYTVOŘENÉ S LÁSKOU

Malé tělem, velké duchem

Diáře ve formátu A6 – to je ideální velikost, kterou můžeš mít pořád při sobě. I přes jeho malé rozměry ti bude velkým pomocníkem. Dodá ti motivaci a posune tě ke splnění tvých největších cílů! Na výběr máš ze dvou verzí, a osobitý styl mu dodá ručně šitý obal od chráněné dílny.

O NÁS

Rosteme jak z vody

Máme přes 1 000 pravidelných zákazníků, kteří se rádi vrací.

Pomáháme, kde je potřeba

Ručně šité obaly k diářům pro nás tvoří Chráněná dílna Káča.

Inspirujeme druhé

Na blogu pravidelně vydáváme inspirativní články (nejen) o seberozvoji.

NÁŠ INFINITY PŘÍBĚH
DATOVANÉ DIÁŘE NA ROK 2020

Na co se můžeš těšit?

✓ Stránky pro plánování tvých ročních cílů
✓ Měsíční přehled s prostorem pro tvorbu návyků
✓ Týdenní to-do listy pro všechny tvé úkoly

Jsi-li školou povinný, přijde ti vhod diář pro studenty s praktickým plánováním rozvrhu hodin a předmětů. Máš-li po studiu, oceníš diář s deníkem vděčnosti.

PROHLÉDNOUT DIÁŘE
Sleduj nás na instagramu

#diarinfinity